maandag 11 september 2017

Jaarlijks terugkerend festijn...

Terwijl de regen werkelijk met bakken uit de lucht viel, zag ik toch veel mensen richting het centrum wandelen/lopen/fietsen. Daar is de jaarlijkse zomerbloemententoonstelling van start gegaan. Drie dagen lang kun je je in de oude kerk vergapen aan alle moois dat hier in de kassen groeit. Kwekers sturen hun mooiste bloemen in ter beoordeling door een deskundige jury. Elk jaar is er een bloem in de hoofdrol. Dit jaar was dat de gladiool. 


De gladiool is onlosmakelijk verbonden met de Nijmeegse vierdaagse. Iedereen heeft wel eens beelden van de laatste dag van deze vierdaagse gezien. De deelnemers dragen, terwijl ze over de via Gladiola lopen, vrijwel zonder uitzondering een gladiool met zich mee. Ik vind het leuk zoals ze dat in de tentoonstelling hebben laten zien. Wandelende benen, met sportieve schoenen.... je legt onmiddellijk de link. Toch?


Op zondagavond is er een afsluitende bloemenvesper en de foto hierboven laat dat zien. Ik vind het wel grappig dat op de foto de dominee naast al die blote billen staat. De foto geeft ook aan dat de kerk gewoon in gebruik is er elke zondag twee diensten gehouden worden. Zelf zou ik zo'n foto nooit durven maken. Hij is dus ook niet door mij gemaakt. Ik leen dit keer de foto's van anderen. Omdat ik een jaartje overgeslagen heb. Andere jaren maakte ik veel foto's maar dit jaar dus niet. Het lijkt ook minder mooi en indrukwekkend nu ik alleen af kan gaan op wat ik zag op de site.


Ik zag überhaupt weinig foto's langskomen bedenk ik me nu. Misschien omdat de zomerbloemententoonstelling dit jaar voor het eerst niet gehouden werd tijdens de feestweek hier in het dorp? Misschien omdat het slecht weer was en de mensen niet buiten in de stromende regen in de rij wilden staan? Misschien omdat het ook open monumentenweekend was? Ik weet het niet. Ook nu was ik toeschouwer en een sfeer beschrijven van andermans foto's is lastig.


Volgend jaar zal het sowieso anders zijn want de arrangeur die het 17 jaar lang deed, nam afscheid. Voor zover ik weet is er nog geen opvolger bekend. Ik heb genoten van alle moois. Er waren jaren bij dat je niet wist waar je moest kijken. Het was een lust voor het oog. Aan de tentoonstelling is ook altijd een amateur bloemschikwedstrijd verbonden. Daar zie je hierboven wat van. Er worden mooie films vertoond van hoe het er vroeger aan toe ging hier in de streek. Je kunt ook mooie boeketten kopen bij de jongeren van de MBO opleiding hier in het dorp. Zij helpen je graag en maken er een cadeautje van. Voor hen is het een goede oefening :-) 


Tussen de bloemen hangt en staat kunst. Vorig jaar waren de schilderijen een lust voor het oog en pasten ze wonderwel bij het thema. Ik herinner me nog een koe op een doek die zo levensecht leek dat hij zo naar binnen zou kunnen stappen. Westland is uitgeroepen tot minst groene gemeente van Nederland. En dat is jammer. Want in die kassen (warenhuizen worden ze hier genoemd) is zoveel moois te bewonderen. Goed om daar af en toe eens wat over te vertellen :-)



1 opmerking:

  1. Hier schreef je, dacht ik, vorig jaar ook over. En ik dacht: daar wil ik volgende keer heen. Maar het is me ontschoten. Misschien voor volgend jaar in mijn agenda zetten?! En wie wert zie ik jou daar dan rondlopen op je eigen benen. Hoe fijn zou dat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen