maandag 11 september 2017

Breien en paarden

Sinds de man is gevraagd orde op zake te stellen bij een vereniging van paardenliefhebbers die er een rommeltje van gemaakt hebben, wordt er veel over paarden gesproken in dit huis. Kantoor aan huis brengt met zich mee dat ik soms ongewild betrokken word bij sommige van die gesprekken. Het is een komen en gaan hier van emotionele mensen. Die hebben af en toe een extra koffie/thee nodig en een sussend woord. En de doos tissues niet te vergeten. Het is me een raadsel hoe al deze op zich aardige, lieve betrokken mensen er met elkaar zo'n puinhoop van maken. Helaas kon ik voor de foto's niet zo snel een paardje vinden, daarom een ezeltje. Ook lief toch? 


Elk nadeel hep se voordeel zei Johan Cruijff eens. Mijn voordeel is dat er meer tijd is om te haken nu ik niet meer zo goed uit de voeten kan. Ik ben nog steeds bezig met het opmaken van al het garen hier in huis aanwezig. Ik koop niks meer maar krijg nog wel regelmatig garen van mensen die ooit begonnen met handwerken maar er geen tijd meer voor hebben. Of geen zin meer. Of ze hebben andere redenen. Dat garen komt dan naar mij. Zo kreeg ik deze week zo'n grote shopper van de Dirk vol met nieuw garen.


Ik heb daar al eens eerder over verteld dus dat hoeft niet nog een keer :-) Dat is wel tricky nu hoor. Om niet steeds hetzelfde te vertellen. Er gebeurt hier niet veel. Of eigenlijk toch weer wel. Maar daar kan ik dan niet veel over zeggen omdat het niet over mijzelf gaat. Daarom vandaag verder over het werkstuk. Het lukte me niet goed om de kleur te vangen met het fototoestel. Het is een beetje donker buiten. In het echt is het garen groener. Volgens mij kocht ik het twee jaar geleden bij Wibra. Tien bollen (what was I thinking?) en dit waren de laatste twee.


 Ik koos voor een makkelijk steekje waar ik niet al te veel bij na hoefde te denken en het pakte leuk uit. Het garen is geschikt voor haaknaald 4 maar ik koos voor 6 omdat ik een los effect wilde bereiken voor deze col. Want dat is het.


Je zet er een even aantal steken voor op. Op de heenweg haak je in elke steek een vaste. De volgende toer haak je om en om een vaste en een dubbel stokje. Ja echt! Doordat dat dubbel stokje zoveel groter is vormt het zich een bolletje en dat is zo grappig. De toer daarna doe je in elke steek weer een vaste en de toer daarna weer een vaste, een dubbel stokje enz. Ik begon en eindigde deze toer met een vaste. Als je er met je hand overheen strijkt voel je een leuke zachte textuur. Ik zal er zeker nog eens iets van maken. Ik haakte twee bollen van 100 gram helemaal op. Met het laatste stukje draad maakte ik het begin aan het eind vast. Misschien vind je het leuk om ook eens te proberen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten