vrijdag 14 juli 2017

Stoffen kralen...

30 juni. Omdat ik mijn foto's al voor de 'noodgedwongen' blog-pauze klaarzette is het voor mij ook een verrassing om te zien wat ik hier aantref. Ja, zo houden we het spannend hier ;-) Het is dus erg leuk om hier een tutorial te zien. Tutorials maken doe ik eigenlijk nooit meer. Het is hier al vaker gezegd dat bloggen door de jaren heen is veranderd. Zeker bij mij :-)


Goed! Laat ik eens zien of ik nog weet hoe ik stoffen kralen moet maken, want daar gaat deze tutorial over.  Grapje! Natuurlijk weet ik dat wel. Ik deed het een paar weken geleden nog ;-) Je hebt nodig: een leuk stofje, een glas, een pen of potlood, naald en draad en een schaar. Op de foto hieronder kun je het zien.


Op de verkeerde kant van de stof teken je met behulp van een glas (of iets anders ronds) een rondje. De afmeting doet er niet zo toe. Kijk maar wat je bevalt. Experimenteer gewoon maar wat. Dat doe ik meestal ook. Groter , kleiner het komt niet zo precies. Je knipt het rondje uit de stof.


Doe een draad in de naald. Maak aan het uiteinde een knoopje. Rijg nu op en neer. Net zoals je als kind een borduurwerkje maakte. Terwijl je dat doet, vouw je het rafelrandje wat naar binnen. Dus omvouwen, naald door de stof naar boven, weer een stukje omvouwen en iets verderop de naald weer naar beneden.


Hier op de foto kun je het goed zien.


Zo ga je verder tot je bij het knoopje/ begin aangekomen bent. Als je iets aan de draad trekt, zie je dat het een soort cupje wordt. Kijk maar hierboven op de foto.


Trek de stof zo dicht mogelijk bij elkaar en hecht de draad af door een paar steekjes op dezelfde plaats te maken. Als je het goed gedaan hebt, ziet het er uit zoals op de foto hierboven.


Je kunt nu het naaiwerkje modelleren door met je vinger op het gaatje te drukken en er wat aan te rommelen. Is dat gelukt? Ja? Dan heb je nu je eerste jojo gemaakt. Of in het engels: Suffolk Puff. Voor een kraal maak je twee van deze jojo's. Als je geen zin hebt in kralen kun je een heleboel van deze dingen aan elkaar naaien en er een dekentje van maken voor een baby. Of een bovenkant van een kussen. Google maar eens en je komt de leukste dingen tegen.


Het is een leuk werkje om deze dingetjes tijdens de vakantie te maken en er later iets mee te doen. Zo deed ik het ook. Ik hou er van om halffabrikaten ( zo noem ik ze) bij de hand te hebben zodat ik, als er een geweldig idee langskomt, ze niet eerst meer hoef te maken. Bovendien kun je er de kleinste restjes stof mee opmaken.


Kijk, hier maakte ik er een broche van door er alleen maar twee stukjes vilt en een speldje achter te naaien. Later heb ik het nog verder versierd maar daar heb ik jammer genoeg geen foto van gemaakt. Wil je kralen maken, naai dan twee jojo's aan elkaar. De openingen naar buien. Als je op driekwart dicht bent kun je er wat vulling tussen stoppen. Op de foto hieronder kun je dat goed zien bij de rood met blauwe kraal. Je kunt er ook niks tussenstoppen. Dan krijgen de kralen een wat langwerpiger vorm.


Je kunt ook 1 jojo nemen en die half omvouwen zoals ik deed met de rode op de foto hieronder. Versieren met kralen is leuk maar hoeft niet. Ik deed het bij de blauwe en beige kraal hieronder. De blauw met witte kraal staat op zijn kant.


De mogelijkheden om te versieren zijn eindeloos. Het stopt pas als je fantasie op is of je materialen. Ik gebruik kraaltjes, lovertjes, en ander klein spul. Ik borduur er ook wel eens op als ik daar zin in heb. Het is maar net hoe mijn pet staat.


Met een klein stukje stof, naald en draad, schaar en iets om een rondje mee te maken kom je al een heel eind. Ga het gewoon eens proberen in de vakantie. Waarom niet. Misschien ook leuk aan je sleutelbos? Of aan je telefoon? Je autosleutels? Een leuk cadeautje misschien? Succes! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten