zaterdag 15 juli 2017

Nog een tutorial...

3 juli. Ik was een paar blogs geleden helemaal blij dat ik een leuke tutorial van kralen maken vond maar raad eens wat? Ik ben nu dubbel blij want ik vond er nog een. En ook nog een foto van alle kralen bij elkaar. Leuk hè?


Dit keer zijn het het kralen van vilt en je hebt er ongeveer dezelfde benodigdheden voor nodig als voor de andere kralen. Alleen nu geen stof maar restjes vilt. Hoe maak je ze? Je knipt een stukje vilt. Afmeting is ook niet belangrijk. Experimenteer daar gewoon mee. Hoe langer het reepje, hoe dikker de 'kraal' is een beetje een leidraad. Niet teveel nadenken maar gewoon doen :-)


Rol het reepje vilt op. Dat kan met de hand. Als je dat lastig vindt kun je er een haaknaald, een breinaald of iets anders voor gebruiken. In dit geval had ik nog een sate-prikker die ik er voor gebruikte. Ook hier geldt weer: gewoon uitproberen wat je het best bevalt.


Zet het rolletje daarna even met een klein speldje vast zodat jij een keuze kunt maken hoe je het gaat vastzetten. De onderste foto geeft alvast een goed voorbeeld. Je kunt hem dichtnaaien met onzichtbare steekjes en met naaigaren.


Maar je kan ook restjes borduurzijde gebruiken. Ik noem die restjes altijd mijn spinnetje. Zo'n kluwen waarvan je denkt, wat moet ik er mee maar toch niet weg wilt gooien :-) Hebben jullie die ook? Ook is het leuk om er wat van dat borduurgaren omheen te winden. Streepjes er op borduren kan ook, kijk maar een beetje naar de voorbeelden voor inspiratie.


Versieren met een jojo is leuk, dat heb ik ook gedaan. Aan het uiteinde of in het midden. Kleine kraaltjes er op of andere versierselen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Oh, mooi garen er omheen wikkelen kan ook. Haakgaren bedoel ik dan. Van die fantasiegarens. Oh, dit klinkt wel heel erg vaag geloof ik. Nou ja.


Kijk, hier zie je mijn voorbeeld nog even. Boven het blauw zie je nog net de spel met het witte knopje. Zie je? Als je genoeg kralen hebt, kun je er een ketting van rijgen. In combinatie met gewone kralen of juist niet. Je kunt er je sleutelbos mee versieren. Of er een paar aan je binnenspiegel van de auto hangen. Ik heb ze in een grote glazen pot gedaan en dat maakte ook buitengewoon vrolijk. Veel plezier en als er vragen zijn, hoor ik het wel toch? tinekehendrikse@hotmail.com of hier gewoon bij de comments.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten