maandag 6 februari 2017

Tomatensoep

Denk je aan het Westland, dan denk je aan tomaten. Het kon dus niet uitblijven dat ik hier vroeg of laat een tomatensoepje zou delen.Nu moet ik er meteen bijzeggen (en dat deed ik volgens mij al eerder) dat ik niet goed ben in het fotograferen van eten. Daarom leende ik een foto uit een kookboek; gemaakt door Simone van den Berg. Ere wie ere toekomt! In deze tijd van het jaar vind ik het heerlijk om te lunchen met soep.  Wat heb je nodig? 1 ui, 2 wortels, 900 gram tomaten, 4 takjes verse tijm, 1 hand verse peterselie, 450 ml kippenbouillon, slagroom, iets om in te bakken, peper.


Zo maak je het: pel de ui en snipper hem. Ik snij hem in vrij grove stukken (lekker snel), wortel ook in grove stukken snijden, tomaten in vieren, blaadjes van de tijm afhalen en de peterselie grof snijden. Verhit dat waar je in wil bakken (ik gebruikte een restje roomboter) en bak de ui drie minuten tot hij zacht en glazig is. Voeg dan de wortelen, tomaten, tijmblaadjes en peterselie toe. Bak nog 5 minuten. Kippenbouillon erbij en aan de kook brengen. Als de soep kookt zet je het vuur laag en doe je het deksel op de pan. Laat het zo 15 minuten zachtjes pruttelen. Kijk even of de groenten zacht zijn en pureer het daarna met de staafmixer en klaar ben je. Als je luxe wilt, kun je er nu wat ongezoete opgeklopte slagroom aan toevoegen. Eventueel kun je nog wat peper toevoegen. Er is nu soep genoeg voor drie grote kommen. Eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Ik geniet ook zo van soep bij de lunch tegenwoordig. Warmte die ik nodig heb gelet op de tijd van het jaar, een goed gevoel van alle groente en heerlijke smaken.

    BeantwoordenVerwijderen